Overvej gerne her, om I allerede har erfaringer eller tiltag på andre områder, som kan være relevante at lade sig inspirere af.
Initiativer kan se ud på mange måder, og det, der virker hos jer, behøver ikke nødvendigvis være det samme som i andre virksomheder. Det vigtigste er, at initiativet passer til jeres kontekst og understøtter den forandring, I ønsker at skabe.
Vi har her samlet en række eksempler fra virksomheder på målsætninger, initiativer og processer, der har til formål at styrke forskellige dele af virksomhedernes sociale bæredygtighed.
Nedenfor kan I læse, hvordan Virksomhed 1 og Virksomhed 2 har arbejdet med at opstille målsætninger og iværksat initiativer.
Den femte fase er en guide til det arbejde, der ligger i at tage de udvalgte datapunkter og opstille målsætninger og udvikle initiativer, som sikrer forandring og værdiskabelse.
For at skabe meningsfuld og strategisk forandring på baggrund af dataindsamling og –nuancering, skal der opstilles konkrete målsætninger. Her kan SMART-goal-redskabet bruges til at opstille gode målsætninger, der er mulige at følge op på.
1. Specifikt
Målet skal være tydeligt afgrænset og defineret
2. Målbart
Det skal kunne dokumenteres, at målet er nået
3. Aktuelt/opnåeligt
Målet skal være relevant for jeres virksomhed
4. Realiserbart
Målet skal være realistisk
5. Tidsbaseret
Der skal være en tidsfrist for målets opfyldelse
Data skaber fundamentet for forandring. I denne fase guides I til at opstille målsætninger og udvikle initiativer, som sikrer den forandring og værdiskabelse.