
Hvordan oplever ledere, at diversitet og inklusion prioriteres i de danske virksomheder?
Det spørgsmål undersøger vi i vores seneste analyse af samme navn der udgives i dag.
Her finder vi, at der er forskel på mandlige og kvindelige lederes oplevelser af, hvordan diversitet og inklusion prioriteres inden for tre centrale forretningsområder, hhv. forretningsstrategi, intern kultur samt branding og ekstern kommunikation. Kvindelige ledere oplever i højere grad, at diversitet og inklusion er et fokus i disse områder end mandlige ledere.
Vi finder også, at diversitet og inklusion i højere grad opleves at blive prioriteret blandt ledere i virksomheder i region Hovedstaden end i øvrige regioner.
Analysen er en tillægsanalyse til rapporten "Erhvervslivet i forandring", som vi udgav tidligere på året, og indgår i projektet "Næste generations arbejdsplads: Et fælles fodfæste for unge og erhvervsliv". Den er blevet til med støtte fra Industriens Fond.
Analysen beror på en spørgeskemaundersøgelse udført af Epinion for Tænketanken EQUALIS i efteråret 2024 blandt personaleansvarlige ledere i den private sektor. I alt har 1.001 ledere besvaret spørgeskemaet.