“Der er for få kvinder på ledelsesgangene og i bestyrelseslokalerne. Det kan vi ikke være tilfredse med.”
Så klar var udmeldingen fra erhvervsminister Morten Bødskov (S) i Børsen i sidste uge, da han svarede på en række arbejdsgiverforeningers kritik af regeringens lovforslag, der vil implementere det såkaldte kønsbalancedirektiv fra EU.
Bødskov argumenterer for, at forandring ikke kommer af sig selv, og af den grund foreslår regeringen nu ny lovgivning for de store børsnoterede selskaber. Vi er i Tænketanken EQUALIS enige i, at den nuværende kønsbalance i toppen af det danske erhvervsliv er for skæv. Og i, at tempoet for positiv forandring er for langsomt.
Men vi ser det som paradoksalt, at regeringen med kønsbalancedirektivet i den ene hånd strammer lovgivningen for landets godt 45 største virksomheder, imens de med den anden hånd lemper kravene gevaldigt for ca. 2400 små og mellemstore virksomheder ved at fjerne den danske lovgivning om “måltal og politikker for det underrepræsenterede køn i øverste ledelseslag”.
Faktum er, at det er de allerstørste virksomheder, der klarer sig bedst, når det kommer til kønsdiversitet i ledelse. Nærmere bestemt er andelen af kvinder 36 pct. i de øverste beslutningslag her, viser en analyse fra Dansk Industri. Til sammenligning har virksomheder med 50-100 ansatte i gennemsnit 15 pct. kvinder i bestyrelserne.
Regeringen argumenterer for lovforslagene med, at der i dag er overlap og dobbeltregulering. Sandheden er dog, at får regeringen sin vilje, vil flere end 2000 virksomheder fremover møde langt færre afrapporteringskrav end i dag.
Vil vi have bedre kønsbalance i toppen, må vi i stedet for at lempe lovgivningen og øge forskellen mellem de danske virksomheder overveje, hvordan vi kan forbedre og styrke lovgivningen, så den får den ønskede effekt for alle.
Den viden, vi har fra den danske lovgivning om måltal og politikker, har et stort uudnyttet potentiale, som vi kan bruge til at rykke os mod et mere ligestillet samfund.
Derfor vil jeg opfordre regeringen og Folketingets partier til at interessere sig mere for de virksomheder, der har det største arbejde forude.